torstai 12. huhtikuuta 2012

Kauan eläköön ammattitaidottomuus

VALTA. Helsinki on tullut erityisen kuuluisaksi siitä, että se työllistää koviin virkoihin ja koville palkoille sopivia mutta ei päteviä henkilöitä. Tuorein saavutus tällä alalla on päätös siitä, että kaupunkilaisten turvallisuudesta vastaavassa pelastustoimessakaan ei tarvitse enää osata mitään.

Akateeminen loppututkinto pätevöittää pelastustoimen johtajaksi. Esimerkiksi sosiaalidemokraattinen teologi on varmaan erinomainen pelastajavalinta, jos ei löydy vihreätä biologia tai kokoomuslaista ekonomia. Vielä ei ole paljastettu, minkä puolueen jäsenkirja on viran todellinen pätevyysvaatimus.

Tarinat kertovat tuskastuneista pätemättömien mutta sopivien johtajien alaisista kaupungin organisaatiossa. Mitä sopivampi johtaja, sen suurempi riesa ja vaiva on viran- ja toimenhaltijoilla, jotka yrittävät paikata kellokkaiden hommat. Omat työt sujuisivat luultavasti paremmin, jos järjestely olisi sama kuin naapurissa Espoossa toimialajohtaja Loukon vaimon suojatyöpaikassa. Rouvan esimies ei edes tiedä, missä on rouvan työpaikka, saati missä rouva. Mutta eipähän rouva ole kiusaamassa alaisiaan.

Joskus tämä sopivuus aiheuttaa vakavampia ongelmia. Automaattimetropelleily on sellainen ongelma. Keskiviikon HBL on korutonta luettavaa siitä, miten asiantuntijat suljetaan hankkeesta sivuun jotta sopivat saavat sählätä. Ja kunnolla onkin sählätty. HKL:n toimitusjohtaja ei edes muista, miten sähläsi vuonna 2006.

Mutta HKL:n johtokunnan vpj. Lehtinen muistaa. Metropelleilyssä taitaakin olla sopivuuden pohjanoteeraus. Sillä avoimesti poliittisin perustein valittu johtokunta näyttää hallitsevan asiat paremmin kuin piilopoliittiset virkamiehet.

Pelastustoimen johtajan ammattitaidottomuus liittyykin läheisesti metroon. Kun virkaan saadaan sopiva henkilö, sopivuutta mitataan sillä, mitä hän allekirjoittaa pelastuslaitoksen puolesta siitä, tekeekö itse itseään valvova HKL:n metro oikeita vai sopivia ratkaisuja kaupunkilaisten turvallisuudesta.

Sopiva johtaja ei turhaan nipottele siitä, täyttävätkö automaattijunat kansainvälisiä määräyksiä ja savustetaanko tunnelipaloa pakenevat matkustajat oikein puhaltimen voimalla kierreportaita pakoon kiivetessään. Sitä, mitä pätevä edeltäjä vaati Espoon metroon, ei sopivasti tarvita vanhoihin tunneleihin, jossa junat ovat täysiä toisin kuin Espoossa. Siis HKL:n sopivien automaattimetrojohtajien mielestä.

Älkää muuttako metroradan varrelle, vaan mieluummin pois, jos jo asutte. Autatte metrojohtajia vähentämään metroliikennettä kuten he toivovat ja säästätte oman henkenne sitten kun se katastrofi tulee.

Veli Hopea

2 kommenttia:

  1. Joku voisi tehdä tutkimuksen, montako miljardia kansan rahoja on eri hallinnonaloilla menetetty, koska asioita tekevät sopivat eikä pätevät.

    VastaaPoista
  2. Tuossa eilisestä Maikkarin uutisjutusta pa vähän muustakin. http://helsinginmetro.posterous.com/mita-tapahtui

    VastaaPoista