VALEHTELU Luin jälleen HBL:ää. Se aloitti automaattimetrojuttunsa
tällä kertaa Aisopoksen sadun sanonnan mukailulla happamista pihlajanmarjoista.
Joten plagioin idean tähän. Sananlaskun mukaan valheella on lyhyet jäljet,
mutta automaattimetrovalheella on pitkät jäljet.
Valtuusto keskusteli karkauspäivänä valtuutettu Kauko
Koskisen valtuustokysymyksestä lähes yhtä herttaisen yksimielisesti kuin
muutama vuosi sitten, kun valtuutetut kehuivat, miten erinomainen on
automaattimetro. Mutta nyt yksimielisyys loisti siitä, miten surkea se on.
Ainakin jos on kyse siitä, mitä on sovittu suuren monikansallisen Siemensin
kanssa.
Valehtelulla on pitkät jäljet, sillä valehtelu
automaattimetrosta on alkoi jo 1974. Silloin metrotoimisto painatti esitteen,
jossa on samat kehut kuin HKL:n 2003 tekemissä automaattimetroraporteissa. 2005
joukkoliikennelautakunnassa epäiltiin. HKL:n johtaja Vepsäläinen vakuutti lautakunnalle,
että ei tarvita laituriovia. Valtuutetuille vakuutettiin, että maailmassa on
kymmeniä erinomaisesti toimivia automaattimetroja, ja vain ne voivat ajaa
lyhyemmillä vuoroväleillä kuin Helsingin 4 minuuttia. Lisäksi nopeus nousee,
energian kulutus laskee, bussi- ja ratikkaliikennettä voi vähentää ja
matkustajamäärät sekä lipputulot lisääntyvät.
Kaikki on ollut valehtelua. Vepsäläinen ehti ennen
eläkkeelle lähtöään myöntää, että laituriovet tarvitaan. Siemens on nyt itse
myöntänyt kaiken hyvän luvanneen tarjouksensa valheeksi. Apulaiskaupunginjohtaja
Sauri myönsi, ettei valtuustolle kerrottu, että ei missään ollut vanhoista
junista muutettua automaattimetroa. Valheen jälkien pituus on tähän mennessä 38
vuotta.
Mutta näyttävät jäljet vielä jatkuvan. Saurin mukaan
valehdelleen Siemensin kanssa voidaan sopia uusi hankintasopimus, jossa
automaattimetroissa on kuljettajat. Ja on pakko sopia Siemensin kanssa
Länsimetron vuoksi. Muuten ei voi ajaa Länsimetrossa pakollisia lyhyitä
vuorovälejä. Eli naapurikaupungin metropuuhastelut ohjaavat ja pakottavat
Helsingin päätöksentekoa ja veronmaksajien rahojen tuhlaamista.
Ne, jotka näyttävät tietävän, mikä on valhetta ja mikä ei,
esiintyvät nimettöminä blogikommentaattoreina, ja ovat entisistä ja nykyisistä lupauksista
eri mieltä. Tähän mennessä myönnettyjen valheiden osalta ovat olleet oikeassa.
Ehkä siksi, että ovat metron kanssa todellisesti tekemisissä.
Kuinka paljon meille valehdellaan ja tuhlataan verorahoja ja
suomalaisten hyvinvointia näiden valheiden perusteella? HKL:n johtokunnan
puheenjohtajan Jessica Karhun mukaan kansainvälisen suuryhtiön kanssa ei voi
toimia avoimesti. Siksikö, että silloin valehtelu käy vaikeaksi?
Onko metro ainoa asia, joka perustuu vuosikymmenet
valehteluun? Vai onko niin, ettei valehtelua olekaan se, mikä jää valheeksi
paljastumatta. Eläkevakuutusyhtiön johtaja ei valehtele, kun hän jättää
kertomatta asuntoedustaan tai asuntonsa myynnistä siten, että saa jäädä itse
asumaan muodollisella vuokralla.
Kreikassakin valehdeltiin, oikein valtiona. Sielläkin taitaa
valehtelulla olla vuosikymmenten pitkät jäljet Kreikan kansan tulevaisuudessa.
Aisopos oli muuten kreikkalainen.
Täyttä asiaa
VastaaPoistaMiksei kukaan puutu asiaan. Kyseessä on miljoonat veroeurot
VastaaPoistaVoidaan todeta, että mitä isot edellä, sitä pienet perässä.
VastaaPoistahttp://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/98773-puolustusvoimien-uudistus-ja-poliittinen-%E2%80%9Dkulttuurimme%E2%80%9D
Terveisin Kalevi Kämäräinen