Espoossa kansa on alkanut kiukutella matka-aikojen pidentymisestä metron vuoksi. Siitä kertoo esimerkiksi Länsiväylä-lehti. Kaupungin johto kehuu metsien alle porattavaa tunnelimetroa ja haluaa upottaa peruskallioon toisen miljardin. Matinkylän länsipuolella asuvat espoolaiset luulevat, että metrojatko lyhentäisi heidän matka-aikaansa ja yhtyvät metrokuoroon ymmärtämättä edes, mitä metron jatko heille maksaa.
Länsiväylän artikkelia kommentoi netissä Antero Laukkanen, joka oli valtuutettuna 2006, kun Espoo päätti metrostaan. Vieläkään ei ole Espoossa kerrottu, paljonko metro tulee nostamaan Espoon kaupungin menoja. Kaikki muu, millä perustella Laukkanen metroa vastusti, onkin jo käynyt toteen. Eli valheilla on ollut lyhyet jäljet.
Metron historialle tunnusomaista onkin valehtelu. Metron kohdalla ei taida olla asiaa, jonka kanssa ei ole valehdeltu. Huvittavinta ehkä on, että tänään ilmestyneessä painetussa Tekniikka&Talous-lehdessä Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Matti Kokkinen vielä valehtelee, että metron turvallisuusmääräykset muuttuivat suunnittelun jälkeen, siksi hinta nousi. Eilen Kokkinen on kuitenkin myöntänyt jo HKL:n johtokunnalle, että eivät ne muuttuneetkaan jälkeenpäin, kuten hän valehteli, vaan ennen suunnittelua. Metrosuunnittelijoille asiat selvisivät vasta viime vuonna. Näin taitavaa porukkaa on tekemässä miljardiprojektia.
Kokkiselle valehtelu on helppoa ja huoletonta, sillä Kokkinen ei ole virkamies, jolla on virkavastuu. Mutta huoletonta näyttää valehtelu olevan virkamiehillekin. Espoossa toimialajohtaja Louko saa valehdella vaikka eduskunnan valiokunnalle, eikä asia edes kiinnosta Espoon päättäjiä. Helsingissä HKL:n toimitusjohtaja Lahdenranta saa valehdella ja hoidella metroasioita miten lystää kerta toisensa jälkeen toisin kuin johtokunta määrää. Johtokunta ei välitä. Se vain jupisee vähän, mutta ei tee oikeasti mitään.
Velikerhomme juristi totesi saunan lauteilla, että Lahdenranta on syyllistynyt virkavirheisiin kerta toisensa jälkeen. Mutta niin on HKL:n johtokuntakin sekä Espoon valtuusto. Lain mukaan molempia koskee virkavastuu, vaikka kyse onkin luottamustoimesta. Mutta lain mukaan lakia voi rikkoa, jos ei jää kiinni. Kaupunkilaiset ovat asianomistajia, joiden pitää itse valvoa virkamiesten toimintaa. Kun kukaan ei tee rikosilmoitusta virkarikoksesta, huono hallinto ja vahingon teko kaupungille jatkuu.
Niinpä metrotunneli ei romahda virkavirheisiin. Ei ole olemassa kunnallispoliitikkoa, joka myöntäisi omat virheensä. Sen, että uskoi valheisiin ja teki päätöksiä ymmärtämättä ja tietämättä, mistä päätti. Lisärahan antaminen Lahdenrannalle jatkuu, koska kieltämällä rahan poliitikko myöntäisi aiemmat virheensä. Siksi vain johtokunta ja valtuusto vaihtuvat, Lahdenranta, valehtelu ja metro pysyvät. Rahan haaskaaminen metroon ei lopu, ellei raha lopu. Siksi tingitään kaikesta muusta.
Kohta vaan on myöhäistä saada Lahdenrantaa vastuuseen. Lahdenranta puuhaa HKL:n muuttamista Länsimetron Oy:n tapaan osakeyhtiöksi, joka ei käytännössä ole vastuussa kellekään. Tosin itsensä Lahdenranta järjestää eläkkeelle. Siellä ei ole virkavastuuta eikä uhkaa viralta panosta.
Vientineuvos Valtanen