KESKITTYMINEN Suomessa oli 1.3.2012 yleinen liputuspäivä kansanelätyslaitos Keskon Plussa-kortin uudistuksen kunniaksi. Kuluttajien tekemisiä ohjailemaan pyrkivien kaupan keskusliikkeiden valta on taas yhden piirun verran suurempi, alkoihan K-ryhmä kyseisellä päivämäärällä rekisteröidä kaikki kansalaisten tekemät Plussa-ostokset. Näin Keskolla on pian tarkka tieto kaikesta, mitä sen uskollinen asiakas ketjun erilaisissa liikkeissä tekee.
Osa kansalaisista pitää asiaa merkityksettömänä tai peräti toivottavana: kauppahan voi ehkä palvella heitä paremmin. Tähän ei kuitenkaan tarvittaisi yksityiskohtaista valvontajärjestelmää, sillä tieto tuotteiden menekistä kaupoilla on ollut saatavissa jo vuosikymmeniä.
Ostosten valvomisen todellinen, eli taloudellinen tarkoitus on avata entistä parempi mahdollisuus kuluttajien ohjailuun, ja syöttää täsmämainontaa entistä enemmän mutta entistä huomaamattomammin asiakkaiden tärykalvoihin ja pupilleihin. Esimerkiksi K-ryhmän kilpailijaketjuun kuuluvan autoliikkeen myyntitykit ovat saaneet tietoja paljon koiranruokaa ostavista ruokakaupan asiakkaista, jonka jälkeen heille on kaupiteltu farmariautoja. Automainonnan kohteet tuskin ovat tästä tietoisia, eikä heidän toivotakaan olevan.
Valvonnan seurauksena on entistäkin laskelmoidumpi ja tasapaksumpi NovaPlussaABC-yhteiskunta, jossa arki kutistuu RISC-analyysin turvalliselle keskiakselille. Tarjonta yksipuolistuu, vahvemman valta suurenee ja heikomman valta pienenee: no eikös se ollut Nallenkin mielestä ihan normaalia luonnonjärjestyksen mukaista kehitystä.
Ylioppilas Puupponen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti