perjantai 28. joulukuuta 2012

VR:n sinisiä valheita

TIEDON PIMITTÄMINEN VR:n sinisille pikajunavaunuille on löytynyt taas uutta potkua. VR:n edustaja lupaa Savon Sanomissa, että vanhat kunnon siniset vaunut jatkavat liikenteessä aina ensi vuosikymmenen puolelle.

VR:n siniset ovat Suomen poliittisinta vaunukalustoa. Ne ovat VR:n ilmoituksissa aina kulloisenkin tilanteen mukaan joko loppuunajettuja tai aivan kelvollisia kulkupelejä.

Sinisistä vaunuista syntyi pienimuotoinen kuhina, kun pieksämäkeläinen Proxion kyseli VR:ltä joutilaita vaunuja. Tarkoitus oli aloittaa VR:n jo vuonna 1988 lopettama henkilöliikenne Pieksämäen ja Savonlinnan välillä. VR kuitenkin mieluummin romuttaa kalustonsa kuin myy sen jälkimarkkinoille. Tämä on Suomen erityishienoa liikennepolitiikkaa, joka poikkeaa täydellisesti mm. Ruotsin harjoittamasta politiikasta.

VR on aina saanut haluamansa, tilanteeseen sopivimman totuuden jopa liikenneministerin kansanedustajille antamiin vastauksiin. Tavanomaisin viesti on tähän asti ollut sinisen kaluston kunnon morkkaaminen.

Kun kansanedustaja Lauri Oinonen vuonna 2009 vaati sinisten vaunujen säilyttämistä ja peruskorjaamista, silloinen liikenneministeri Anu Vehviläinen sätkytteli VR:n pääkonttorin ohjeistamana, että "vaunujen tekninen käyttöikä täyttyy VR Osakeyhtiön mukaan lähivuosina ja vaunut poistuvat asteittain liikenteestä".

Kun kansanedustaja Antti Kaikkonen vuonna 2012 vaati Proxion-jupakkaan liittyen sinisten vaunujen varaamista muiden toimijoiden käyttöön, liikenneministeri Merja Kyllönen sätkytteli VR:n pääkonttorin ohjeistamana, että VR "käyttää kalustonsa loppuun asti niin, että kalusto ei enää olisi vaatimusten mukaista ja siten se eräitä varaosien uusiokäyttöä lukuun ottamatta kelpaa vain romutettavaksi".

Nyt, kun VR on saanut uudeltakin liikenneministeriltä luvan tehdä, mitä sitä huvittaa, se voi kertoa aivan hyvin totuuden. Eli sen, että tekninen käyttöikä ei vastoin Vehviläisen väitteitä päättynytkään "lähivuosina", eikä mitään Kyllösen vihjaamaa romutusta tarvita, sillä siniset vaunut ovat aivan kelvollista kalustoa vielä vuosikymmenen.

Näin viedään kansaa ja eduskuntaa kuin litran mittaa.

Ylioppilas Puupponen

2 kommenttia:

  1. Naulan kantaan. VR:n johto on rautatieasioissa isäntä ja valtio on sen renki. Normaalissa valtiossa valtio-omisteinen junafirma kyllä yleensä tanssii kansan tarpeiden mukaan, mutta ei Suomen "erikoisolosuhteissa".
    Tämä eriskummallinen järjestys on jatkunut vuosikymmenestä toiseen ja VR:n johto saa laukoa valheita mielensä mukaan edes median siihen puuttumatta. Mutta mediaa, virkamiehiä ja päättäjiä varten onkin salonkivaunu, Levin kelomökki, Hartwall-areenan aitiot jne. Asiakkaita sinne puolestaan ei ole koskaan kaivattu. Monopolifirma ei ole asiakkaita varten, vaan asiakkaat monopolifirman johtoa varten.

    Ps. Vehviläiseen liittyvä linkki ei toimi.

    VastaaPoista
  2. Kansanedustajien ja ministereiden tiedot rautatieasioista ovat yksinkertaisesti niin heikolla tasolla, että heidän lausuntonsa ovat joko pelkkää puutaheinää tai parhaimmillaankin asiantuntemus on peräisin VR:n pääkonttorista.

    Oman kokemukseni mukaan poliitikon mielipide terästyy välittömästi, kun joku kertoo tälle selkokielisesti, miten asiat ovat.

    Sinisen vaunuston kunnon yllättävän parantumisen taustalla onkin itse asiassa taustalla käynnissä oleva VR:n painostaminen monelta suunnalta, eikä vähiten kalustokysymyksessä.

    Tj. Hunttala

    VastaaPoista