torstai 6. syyskuuta 2012
MetroLeaks
RAKENTAMINEN Askel eteenpäin ja monta taakse: HKL uudisti monella miljoonalla Kulosaaren metroaseman. 30 vuotta aseman käyttöönoton jälkeen asemalle pääsee liukuportaita. Asema oli kuitenkin ollut käytössä vain 29 vuotta, sillä viimeisen vuoden se oli suljettuna aseman uudelleenrakentamisen vuoksi.
Nyt kun uusi asema on ollut käytössä vuoden, aseman katoksen alla sataa. HKL:n isännöitsijän mielestä se on ihan normaalia, sillä ei uuden aseman ole tarkoituskaan olla vesitiivis. Ilmeisesti vain asemalla olevan välipala-automaatin ja laiturinäyttöjen on tarkoitus olla vesitiiviitä, kun sade niitä aseman katon alla piiskaa.
Pikkupoikana muistan lukeneeni satuja hölmölästä. Yksi saduista mieleen jäänyt kuva on mökki, jossa on katto nurinpäin. Eli katon harja on alhaalla ja räystäät nousevat ylös. Mutta juuri siten on Kulosaaren aseman katto tehty! Ikkunatkin on laitettu vinoon niin, että ne keräävät varmasti likaa. Ja jokaisen ikkunan välissä on rako. Isännöitsijän mukaan on tarkoituskin, että ikkunanraoista vetää.
Viime talven perusteella Kulosaaren ikkunaraot lienevät epäonnistuneita. Sillä laiturille ei tuiskunnut raoista kinoksia, kuten tuiskuaa Kalasataman asemalle. Hölmöläisten rakennusliike ja arkkitehtitoimisto ovat tainneet onnistua Kalasatamassa paremmin kuin Kulosaaressa. Kun metrojunien sisään ei enää sada, en tiedä, miten hyvin sadevesi valuu keskelle Kalasataman asemaa.
Isännöitsijän mukaan Kulosaaren asemalla on kaikki kunnossa. Lopputarkastus on mennyt hyvin, eli tällaista kuuluu suomalaisen julkisen rakentamisen laadun ollakin. Onhan se trendikästä lyhennetyllä metroasemalla, sillä nyt on myös Metro Leaks.
Vientineuvos Valtanen
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti