LOBBAUS Julkinen sektori on säästökuurilla, ja leikkauksien paine kasvaa vuosikymmenen edetessä. Se tarkoittaa heikentyvää perusturvaa ja piteneviä jonoja palveluissa.
Mutta onneksi on vielä ainakin yksi momentti, jota leikkuri ei uhkaa: liikenneinvestoinnit. Veljet Audeissaan ovat perustaneet asiansa ajamiseksi oikein yhdistyksiä. Niissä menevät sujuvasti sekaisin poliitikot sekä investointeja kärkkyvät kaupan ja rakennusalojen bisnesmiehet.
Nelostie E75 Ry:n tavoitteena on vaatimattomasti pikku tienpätkän parantaminen välillä Jyväskylä-Kemi, ja lisäksi Audien muodostaman pullonkaulan poistaminen Jyväskylästä etelään. Savossa puolestaan jatkuu ympärivuorokautinen kampanja kansalaisten kärsimysten lopettamiseksi välillä Mikkeli-Juva. Voihan kyseisellä osuudella johonkin aikaan vuodesta joutua ajamaan hetken jonossa, ja sivuteiltä mukaan liittyminen saattaa kestää jopa minuutin.
Edellinen kampanja tuotti jo tulosta, kun aivan kelvollinen osuus Koirakivi-Hurus levennettiin massiiviseksi kaistakuiluksi. Mutta kohta varmaan tarvitaan lisätoimia, uutisoitiinhan juhannuksena ruuhkista samaisella Mikkelin ja Heinolan välillä. Niin, veljet: eikö se remontti siis toiminutkaan?
Myös viitostiellä on oma veljesyhdistys, Viitostie ry. Sekin järjestää seminaareja, joissa audimiehet esittävät toisilleen tärkeitä kalvoja tiekriisin vakavuudesta, ja paikalle kutsuttu liikenneministeri kuuntelee.
Seuraavan päivän lehdessä on sitten kuva nyökyttelevästä liikenneministeristä sekä tieveljien kantaan yhtyvä pääkirjoitus. Viereisellä sivulla voidaan kertoa koulujen lakkauttamisista, hammaslääkärijonoista ja mielenterveyspalveluiden vajeesta, mutta se ei tieveljien mielestä liity asiaan mitenkään. Liikennerahat otetaan koskemattomuutta nauttivasta liikennebudjetista, eikä niistä voi siirtää oikeasti tärkeisiin asioihin, veljet tähdentävät.
Sitä paitsi tieveljillä on laskutikku, joka saa hankkeen kuin hankkeen näyttämään hyvin tärkeältä. Muutaman sekunnin aikasäästö kerrottuna tien mahdollisella käyttäjämäärällä on aina erittäin kannattava investointi, jonka rinnalla terveyspuolella rehottavat vuosikausien leikkausjonot kalpenevat. Jos "ongelmateillä" vielä sattuu tapahtumaan muutama liikenneonnettomuus, sitä parempi. Autoilijan omaa vastuuta ei pidä korostaa, vika on kaistojen vähyydessä.
Tiehankkeiden perusteluiksi näyttää sitä paitsi kelpaavan mikä tahansa. Viitostien tapauksessa esimerkiksi se, että "Juvalla tuotetaan 25 prosenttia valtakunnan salaatista". Tie onkin usein vain kulissi jollekin muulle. Missä vain tehdään kokonaan uusi tie, se jättää vanhalle linjaukselle kuolevia pienyrittäjiä ja heikkeneviä paikallispalveluita.
Tilalle tulee harveneva määrä ramppeja ja niiden kyljessä käy kuhina, kun saunassa jaetaan parhaita liikepaikkoja, "laukaiseehan uusi tie investoinnit". Mikkelin tapauksessa se tarkoittaa paikalleen jämähtänyttä hanketta perustaa uusi kauppakeskus Visulahteen. Rakennusyhtiön tiedotteen mukaan tieremontti on jo käytännössä varma.
Sattumaa varmaan, että viitostien rummutusta johtaa kauppakamarin edustaja ja ainoana yrityksenä yhdistyksen hallituksessa istuu S-ryhmän edustaja. Joko ABC:n paikka on katsottu?
Ylioppilas Puupponen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti