keskiviikko 23. toukokuuta 2012

Mainostamme, ettei mainonta vaikuta

LOBBAUS Ulkomainosyhtiö JCDecaux on käynnistänyt kampanjan alkoholimainonnan jatkamiseksi nykyisillä, liberaaleilla säännöillä. Kampanjassa väitetään, ettei mainonnalla vaikuteta alkoholin kulutukseen. Taustatukena ovat myös panimoteollisuus ja mainostoimisto Bob Helsinki.

Juopotteluteollisuuden velikerhon viesti ylittää ristiriitaisuudessaan klassikkopiirroksen neliskanttisesta häkkyrästä, jonka kulmat eivät kohtaa toisiaan. Mainostoimisto ja mainospaikkojen myyjä mainostavat, ettei mainonta vaikuta.

Jostakin syystä nämä tahot käyttävät viestinsä ajamiseen samaa mainospaikkaa, jolla oluella, siiderillä ja lonkerolla on menossa jatkuva kampanja: bussipysäkkiä. Varmaankin sattumaa, että bussipysäkeillä tavoittaa hyvin erityisesti aikuisikää lähestyvät nuoret. Heille viesti menee perille myös urheilun kautta.

Aivan kuten taannoin tupakkateollisuus, myös juomatehtailijat väittävät, ettei mainontaa ja tuotteita kohdisteta nuoriin. Mitä nyt samainen Bob Helsinki on palkittu mm. Sinebrychoffin nuorille suuntaamasta kampanjasta, jossa "nostettiin Koffin preferenssiä 18-30-vuotiaiden keskuudessa merkittävästi".

Olvin lonkerokampanjan esittelyssä puolestaan riemuitaan, kuinka ilman kampanjapanostusta ei olisi saavutettu koko Suomen lonkeromyynnin 10,6 prosentin kasvua. Nuorten käyttämässä IRC-galleriassa kampanja sai 150 000 mukavaa kontaktia. Suomen tunnetusti journalistinen mediakin oli innolla mukana: "Keskitimme promon Radio Rockin kampanjasivuille. Heikelä ja Linnanahde nostivat juonnoillaan kiinnostusta kisaan", iloitsee tiedote.

Myös Hartwallin Otto-lonkeron lanseerauskuvauksessa mainitaan, että koko 4,7-prosenttisten long drinkien markkina on kasvanut volyymissa mitaten 49,3 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. "Otto nosti long drinkit puheenaiheeksi", mainosala hehkuttaa.

Molemmat tapaukset todistavat, että mainonnalla alkoholin kokonaismyynti kasvaa, vaikka juopotteluteollisuus nyt väittää propagandassaan, että mainonnalla pyritään ainoastaan viemään kilpailijalta markkinaosuutta. 

Ylioppilas Puupponen

1 kommentti:

  1. Mainontaa ei makseta huvin vuoksi. Kyllä se lisää myyntiä eikä pelkästään jaa markkinaosuuksia. Näin, vaikka mainostaja uskottelisi itselleen muuta.

    VastaaPoista