UUTINEN Helsingin kaupunginhallitukselle kerrottiin maanantaina 7.3.
länsimetron kustannusten nousseen muutamassa kuukaudessa 80 miljoonaa euroa,
josta Helsingin maksettavaksi tulee 20 miljoonaa. 80 miljoonaa on toki
pikkusumma koko hankkeen miljardin hinnasta. Mutta oikeasti se on paljon rahaa.
Se on esimerkiksi noin viidesosa siitä, mitä valtiolla on käytettävissään
vuosittain koko maan liikenneverkon kanssa.
Kaupunkilaisille, jotka nämäkin kymmenet miljoonat maksavat,
ei asiasta kummemmin kerrottu. Vain etuoikeutetut suomenruotsalaiset saivat
asiasta tietää omasta lehdestään, HBL:stä. Höblän ansioitunut toimittaja,
suomenkielellä myös kirjoittava Tommy Pohjola kertoo asiasta suomeksi
blogissaan. Suomenkielellä asia on Kauppalehden jutussa, joka ei tavoita tavallista rahvasta.
Innokas metrolehti Hesari ei pidä metron kustannusnousua
uutisen arvoisena juttuna. Se näkyi siitä, ettei asiasta mainittu mitään,
vaikka bussikuskien tervehtimisestä riitti puhumista samalla viikolla
kahteenkin lehteen. Eikä asiaa mainittu edes Espoon veronkorotuksista kertovassa jutussa, vaikka korotusten syyksi metro muuten sentään myönnettiin. Toimittaja Marja Salomaa totesi Facebookissakin, ettei ole uutisaihe.
Eihän tietenkään metron kustannusnousu olekaan mikään
uutinen. Vuodesta 2006, jolloin Espoon valtuusto siunasi hurmoksessa metronsa,
hinta on noussut keskimäärin 64 miljoonaa joka vuosi – virallisesti
ilmoitettujen lukujen perusteella. Kun mukaan lasketaan yksi ylimääräinen asema
ja metron budjetin ulkopuolella tehdyt metroon liittyvät katutyöt, päästään
kymmeniä miljoonia suurempiin lukuihin.
Rikostutkijat ovat sitä mieltä, että ei ole sattumaa.
Sattumalta kuitenkin Hesarin sunnuntainumeron etusivuna 13.3. oli kokosivun
metromainos. Tällä kerralla mainoksen oli tilannut HSL, joka käyttää
veronmaksajien rahoja, joita se kulutti nyt Hesarin etusivuun noin 50.000
euroa. Sunnuntain etusivuja ei varata edellisenä päivänä, joten mainoskauppa on
ollut tiedossa jo maanantaina, kun Hesarissa on päätetty, ettei metron
hinnannoususta kerrota. Sattumalta. Höblässäkin oli samanlainen mainos, mutta
se ei estänyt lehteä kertomasta mainoksen nurjasta puolesta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti