LOBBAUS Malmin lentokentän tuhoamista aktiivisesti vuosikaudet ajanut Helsingin Sanomat uutisoi, kuinka Malmin lentokentän tuhoaminen on nyt käytännössä selvä. Asenteellisesta ja lähes pelkästään tuhoamiselle myötämielisiä sitaatteja listaavasta jutusta tulee kuva, että mm. Rajavartiolaitos ja Patria haluavat pois kentältä.
Samalla on lanseerattu aivan uusi käsite, alueen "tappiollisuus". Kun kerran Malmin lentokenttä on "tappiollinen", kai sitä ovat myös Keskuspuisto, Kaivopuisto ja lukuisat metsäalueet, joita Helsinki on lentokoneen ikkunasta katsellen täynnä. Nehän eivät tuota mitään. Eikö myös Helsingin rautatieasema ole tappiollinen? Ja kaupunginjohtajan ikkunasta näkyvä kauppatori?
Nyt kun kaikki on HS:n mukaan jo päätetty, voidaan kertoa sekin, että ei Malmin kentälle olekaan suunnitteilla korkeatasoista, pientalovaltaista ja persoonallista asuinaluetta, josta tähän asti on puhuttu. Ei, kentälle onkin tekeillä ihan normaali teholähiö, johon halutaan 20 000 asukasta.
Näin lienee ollut alun perinkin tarkoitus. Puheita laatualueesta on pidetty yllä, jotta yleinen mielipide tulisi hankkeelle myönteisemmäksi.
Malmi on huonoa rakennusmaata. Veljien olisi vielä selvitettävä, miten tämä ongelma siirretään yhteiskunnan kustannettavaksi. Kai nyt tontin omistaja, Helsingin kaupunki, on velvollinen paaluttamaan maat ennen kuin viattomat rakennusfirmat saapuvat paikalle kokoamaan elementtipalikoitaan? Joka tapauksessa on tiedossa, kuka viime kädessä maksaa huonolle pohjalle rakentamisen. Asukkaat ja veronmaksajat.
Tästä voi myös päätellä, miksi laatualueesta ei enää puhuta. Siksi, että laatuasunnoista tulisi rakennusmaan tyypin takia niin kalliita, että ne eivät menisi riittävällä katteella kaupaksi edes Helsingin markkinatilanteessa. Jättilähiö sopii mainiosti myös läheisen kauppakeskus Malmin Novan veljille. Sattumoisin Helsingillä on lentokentän tuhoamista kannattava kaupunginjohtaja, joka on ollut kyseisen kauppakeskuksen hallituksen puheenjohtaja.
Kaikki tämä on silti pelkkää sattumaa.
Sitä paitsi, fakta on se, että ilmailun historian alkuaikojen hyvin säilyneitä ja aktiivisesti toimivia lentokenttiä on maailmassa liikaa. Veljien sekundabetonilähiöitä on sen sijaan aivan liian vähän. Veljien asia on meidän, vai mitä, HS? Kai pian teette pääkirjoituksen, jossa kommentoitte myönteisesti omaa "uutistanne"?
Ylioppilas Puupponen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti