Jutut ovat suoraan VR:n lobbausmateriaalista, jota VR-Yhtymän poliitikkopiirien myyrä, helsinkiläinen vihreiden kunnallispoliitikko Otto Lehtipuu levittä junafirman yhteiskuntasuhdejohtajan ominaisuudessa. Samoja selityksiä toistaa tänään LVM:n virkamies Tero Jokilehto Hesarissa.
VR valehtelee, että se muka kustantaa itse tappiolliset junavuorot. Ei kustanna, vaan ne maksaa valtio. Tämän ”markkinaehtoisen” junaliikenteen tukimuodon nimi on ostoliikenne.
Esimerkiksi Länsi-Lapin eli Kemijärven junista ei huolehdi VR-Yhtymä, vaan LVM ostaa junat. Niin nyt kuin VR:n monopolin lakattuakin. Paitsi että VR:n monopolin lakattua voisi käydä niin, että joku toinen firma ajaisi Helsingistä lähteneen junan Kemijärvelle ihan ilman valtion rahaa. Tämä olisi mahdollista, koska Kemijärvelle asti ajettu juna saattaa tuottaa jopa paremmin kuin Rovaniemelle pysähtyvänä.
VR valehtelee, että rataverkko ei ole valmis ja rataverkolle ei mahdu muita. Erityisesti muka siksi, että iso osa radoista on yksiraiteisia. Kyllä mahtuu, ja nimenomaan yksiraiteisille. Ratakapasiteetti on täynnä vain kaksi- tai useampiraiteisilla osuuksilla. Muualla on tilaa siksi, ettei VR-Yhtymää kiinnosta ajaa junia. Se jättää tekemättä tarjouksia junarahdista ja myy mieluummin kuorma-autoliikennettä. Se kieltäytyy edes harkitsemasta kaupunkien ja seutujen halua perustaa uusia junayhteyksiä vuosikymmeniä sitten lopetettujen tilalle.
Ei raiteilla ole ruuhkaa, kun junien määrä on menneisyydestä vähentynyt. Eikä rataverkkoa olla muuttamassa kaksiraiteiseksi. Eikä tarvitsekaan, kun se toimi yksiraiteisena oikein hyvin yli 100 vuotta, kunnes junaliikennettä ryhdyttiin vähentämään.
Eikä monopolin lopettamisessa ole kyse siitä, että VR ja joku muu lähtevät ajamaan kilpaa parhaalla yhteysvälillä Tampereelta Helsinkiin, ja voittaja on se joka on ensimmäisenä perillä. Vaan siitä, kuka myy ostoliikenteen junapalvelut valtiolle parhaalla sopimuksella. Ensisijassa on siis kyse siitä, kuinka paljon valtio eli veronmaksajat sekä kuluttajat ja palkansaajat maksavat niistä junista, jotka jo nyt tai vielä kulkevat valtion kustantamalla rataverkolla.
Aina kun VR:n monopolille on annettu jatkoa, on perusteltu, ettei VR ole vielä valmis kilpailuun. VR:llä on ollut valmistautumisaikaa pian 20 vuotta siitä, kun junaliikenteestä tehtiin yhtiö ja virastotoiminnat kuten radanpito jäivät valtiolle. Koko tämän ajan VR:ssä on rakennettu muureja ja esteitä kilpailulle ja pönkitetty monopolitoimintaa. Siihen ei tarvita yhtään lisäaikaa. Päinvastoin, valtion itse itsensä kanssa sopiminen pitäisi lopettaa heti eikä vasta 6 vuoden päästä. Vaikka VR-Yhtymä oli johtajansa Mikael Aron mukaan siihen jo valmistautumassa.
Hesarin NYT-liite arvostelee tänään sitä, että poliitikot sallivat turkistarhauksen jatkumisen, kun turkistuottajien rahoittamat tiedemiehet sanovat, ettei ole perusteita tarhauksen lopettamiseen. Miksi Hesari saman päivän päälehdessä nielee purematta sen, että poliitikot sallivat VR-Yhtymän monopolin jatkumisen, kun monopolista bonuksia niittävä VR:n johto valehtelee ummet ja lammet todistaakseen monopolin välttämättömäksi? Onko Hesarilla paremmat välit junaveljiin kuin turkisveljiin?
Ja miksi poliitikot uskovat aina vain VR:n valheita, eivätkä edes kuuntele muita? Kuten VR:n asiakkaita ja monopolin kustantavia veronmaksajia.
Virkamies Jokilehto sanoo tietenkin sen, mitä hänen ylin pomonsa, vasemmistolainen liikenneministeri Kyllönen haluaa, todennäköisimmin ideologian ja VR:n valehtelun vuoksi. Siinä ei auta Jokisen puuttua edes liikennevaliokunnan puheenjohtajan, kokoomuslaisen Kalle Jokisen ihmettelyyn siitä, että näin iso asia hoidetaan keskellä kesää ilman minkäänlaista keskustelua eduskunnan ja liikennevaliokunnan kanssa.
VR:n sisällä entisessä virastossa tiedetään hyvin, ettei sillä ole edellytyksiä toimia markkinataloudessa. On aivan luonnollista, että silloin toiminta perustetaan siihen, mikä osataan. VR-Yhtymä onkin menestynyt johtonsa kannalta hyvin lobbaamalla ja valehtelemisen taidolla.
Vientineuvos Valtanen
VR:n ja Liikenneviraston konttoreissa on suuri yhteys - kauhu. Toinen pelkää kilpailua, toinen ratarahojen riittävyyttä. Yhteistä on maantieväylät - ei kun siis liikenteenohjaus, josta Liikennevirasto ostaa palvelua VR:n omistamasta yhtiöstä. Finrail Oy tuottaa puppusanoja, joista Suuret Johtajat valitsevat mieleisensä ja syöttävät niitä Eduskunnalle. Väliäkö sillä jos Liikenneministeri, sen virkamiehet tai Liikennevaliokunta toistavat mantraa. Bonuksia satelee ja ego kasvaa. Toivottavasti Ana potkii säätäjä-Karin ruotuun - tai ulos. Kuka antaa kultaisen monotuksen Miksulle?
VastaaPoista