torstai 14. helmikuuta 2013

Rajusti keskiverto

MARKKINOINTI Kuukauden Siirappi -palkinto menee jo puolikuusta mainostoimisto Ivalolle. Toimistossa on nyt bileet, sillä se onnistui saamaan uuden asiakkaan, Radio Novan.

Hunajaisessa lipomisessa sanahelinämittarit ovat kaakossa, kun Ivalon edustaja mielistelee, kuinka uusi asiakas "on täynnä suuruudenhulluja kaistapäitä sekä kovaa näkemystä" ja "tähyää omaan suuntaansa".

Sisar Hento Valkoiselta oli mennä tämän lukemisesta aamukahvi väärään kurkkuun. Radio Novan koko liikeidea on läpi historiansa ollut olla tasapaksu, harmiton ja mahdollisimman suurta keskivertokansalaisten joukkoa miellyttävä äänitapetti, jonka sekaan on helppo myydä huoltoasemien ja pankkilainojen mainoksia.

Aina kun Sisar H.V. on kyseistä kanavaa jossain kuullut, tarhatädeiltä kuulostavat mukava-juontajat pyörittävät mitäänsanomatonta valtavirtamusiikkia, ja kuuntelijat soittelevat studioon, kuinka täällä maantiellä on muitakin perhefarkkuja jonossa. Kaikkialla, missä kauppaliikkeet haluavat taustalle merkityksetöntä hölinää, ne kytkevät kaiuttimiinsa Radio Novan. Jopa jotkut ravintolat haluavat pilata annoksensa soittamalla ruokailijoille Novaa.

Kanava perustettiin aikanaan työnimellä "Suomen Uutisradio", ja sen perustamisessa olivat mukana jopa puolueet. Juhlava ja älyllisen kuuloinen nimivalinta oli varmaankin omiaan edistämään lupahakemusta politiikan ja median velipiireissä.

Nyt, kun mediatalot tiivistävät rivejään, Mambaa soittavaa "Uutisradiota" hilataan televisiokanavien kylkeen. Alkuperäisen toimiluvan hengestä ei ole kuin viskihuurut jäljellä.

Mediaveljien kova näkemys onkin aina ollut, ettei kannata tarjota helmiä sioille.

Sisar H.V.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti