UUTINEN Helsingin liikennelaitos HKL on muuttanut kantansa metrosta. Aikaisemmin HKL oli sitä mieltä, että metro on tarpeellinen ja välttämätön. Nyt HKL on sitä mieltä, ettei Helsingissä tarvita metroa.
Viime aikoina HKL on keskittynyt todistelemaan, ettei metrolla ole matkustajia sellaisia määriä, mitä varten metroja tehdään. HKL:n mielestä metron sijasta pitäisi rakentaa uusia joukkoliikennelinjoja muualle kuin mihin voi tehdä metroa. Itäväylälläkin voi ajaa mieluummin busseilla. Aiemmat suunnitelmat muutamien Itäväylän bussilinjojen muuttamisesta metron liityntälinjoiksi on HKL:n mielestä syytä tyrmätä. Sen sijaan metron rinnalla ajavia bussilinjoja voisi tehostaa.
Nämä yllättävät käänteet on esitetty HKL:n konsulteilta tilaamissa raporteissa. Ensin on samalta konsultilta tilattu moneen kertaan raportti, jossa kaupungin rakentamisesta ja asukasmäärän kasvusta huolimatta vakuutetaan, että metron matkustajamäärät vähenevät. Vaikka asukasennusteita on kasvatettu, metron matkustajamäärät eivät vaan lisäänny.
Viimeiseksi toinen konsultti on kirjoittanut ensimmäistä konsulttia ylistävän lausunnon. Siinä lausunnon kirjoittaja toteaa, ettei ruuhkaisessa metrossa ole nytkään ruuhkaa. Pitää osata vain mennä oikeaan vaunuun. Ruuhka on siis väärässä vaunussa.
Kun metro on tarpeeton, HKL:n mielestä metrosta pitää vähentää vaunuja. Varmaankin HKL vähentää metrosta ne väärät vaunut, joissa on ruuhka. Jäljelle jäävissä vaunuissa on hyvin tilaa. Joten ei ole ihme, että metron matkustajamäärät vähenevät.
Ehkäpä HKL on vihdoin yli 40 vuoden yrittämisen jälkeen onnistunut luomaan metrosta todellisen ympäristöteknologian vientituotteen. Kaikki kaupungit, jotka haluavat vähentää liikennettä, voivat ostaa HKL:ltä metron, jonka matkustajamäärät vuosien kuluessa vähenevät. Ja näin vähenee kaupungin liikennekin.
Vientineuvos Valtanen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti