perjantai 11. tammikuuta 2013

Mediaveljien Yle-lobbaus jatkuu

LOBBAUS Eduskunnassa on tehty kysely sellaisesta vääryydestä kuin lottoarvonnan esittämisestä Ylen kanavalla. Yle toimii sopimattomasti, kun se esittää korvausta vastaan kaupallisen toimijan järjestämän arvonnan, ja tästä olisi tehtävä loppu.

Kysely on luontevaa jatkoa Alma Median ja Sanoma-konsernin vetämälle Yleisradion vastaiselle kampanjalle, jossa Yle vie milloin milläkin tavalla leivän rikkaiden mediakonsernien suusta. Ja kukas sopisi kysyjäksikään paremmin kuin Alma Median entinen työntekijä.

Mediaveljet eivät kuitenkaan vastusta arvonnan esittämistä, kunhan se tapahtuu kaupallisilla kanavilla. Loton ja Jokerin arvonta on Suomen suosituin tosi-tv, ja mediaveljet olisivat heti valmiina venyttämään tämän viiden minuutin lyhytelokuvan ainakin vartin mittaiseksi. Jokaisen lottopallon välissä voisi olla mainoskatko, samoin Jokerin numeroiden. Näin toteutuisi oikeus.

Nyt toteutuu vääryys kun kansalaiset saavat nähdä lottonumeronsa ilman, että mediaveljet pääsevät vetämään välistä. Ja kunhan tämä vääryys korjataan, voidaan varmaankin siirtyä myös Veikkauksen kimppuun. Veikkauksen budjettia ei pidä törsätä kansanterveydelle, vaan antaa veljien taskuun.

Ylen osalta mediaveljet eivät liene tyytyväisiä ennen kuin säädetään laki, jonka mukaan Yle saa esittää ainoastaan testikuvaa ja vinkunaa.

Ylioppilas Puupponen

6 kommenttia:

  1. Totta toinen puoli, arvon yo. Puupponen. Ylen ylettömän suureksi kasvavasta vallasta kannattaa kantaa silti aitoakin huolta.

    Rahoituksen siirtyminen TV-luvasta, josta voi irtisanoutua, verotukseen, josta ei voi irtisanoutua, pakottaa miettimään uudelleen Yleisradion asemaa monelta kannalta.

    Viihteen ja urheiluohjelmien tuottaminen verovaroilla on yleensäkin kyseenalaista siinä laajuudessa, kuin sitä nyt tehdään. Kaikki Ylen rahoittajat eivät nykytilanteessa nimittäin seuraa urheilua tai viihdettä Ylen kanavilta, mutta maksavat niistä kyllä.

    Kaikkein selkeintä olisi, jos Yle keskittyisi - nimensä mukaisesti - yleisönpalvelutehtävään.
    Selvästi viihteellinen, kansan sivistystä tavoittelematon ohjelmasisältö jätettäisiin silloin suosiolla mainoskanaville.

    Näkisin että lottoarvonta on lähinnä keppi, jolla nyt särjettiin jää keskustelussa Ylen asemasta.

    Tj. Hunttala

    VastaaPoista
  2. "Kaikkein selkeintä olisi, jos Yle keskittyisi - nimensä mukaisesti - yleisönpalvelutehtävään."

    Heh, tämä vanha argumentti joka sitten lopulta ei oikeastaan tarkoita mitään. Tai tarkoittaa eri asiaa joka toiselle ihmiselle.

    Yleisönpalvelu - se on tosiaan sen verran hassu sana että se tarkoittaa juuri viihdettä ja urheilua yhdelle, uutisia ja asiaa toiselle ja vaikkapa lottoarvontaa kolmannelle. Neljännelle se tosiaan on lähinnö vain testikuvaa ja hätätiedotteita, Yle kun ei saisi muuta tehdä.

    VastaaPoista
  3. Suurinta osaa televisiossa näkyvästä urheilusta hallitsee Infront niminen yritys. Se on ostanut tv-oikeudet lähes kaikkiin suomalaisia kiinnostaviin lajeihin, viimeisimpänä näistä maastohiihtoon. Oikeuksien ostamisen jälkeen lajien lähetykset siirtyvät maksukanaville tai jätetään kokonaan näyttämättä. Pääasia kuitenkin on, että ne eivät näy ilmaiseksi. Siitä pidetään huolta mm. hinnoittelemalla lähetysoikeudet YLEn tavoitamattomiin. Se, mitä kaupalliset kanavat oikeuksista joutuvat maksamaan, pysyy salaisuutena. Kenellekkään ei liene yllätys, että Infront finlandin hallituksen pj. on Hjallis Harkimo

    VastaaPoista
  4. "Kaikki Ylen rahoittajat eivät nykytilanteessa nimittäin seuraa urheilua tai viihdettä Ylen kanavilta, mutta maksavat niistä kyllä."

    Ja minä taas en ole kiinnostunut politiikan sosiaalipornosta mikä löytyy sivukaupalla mm. Hesarista, mutta siitäkin minä joudun maksamaan vaikka haluaisin oikeastaan vaan maksaa kulttuurijutuista...

    VastaaPoista
  5. Aivan oikein, yleisönpalvelutehtävä ei ole eikä sen kuulu olla kiveen hakattu määräys. Ajat muuttuvat, yleisönpalvelutehtävä sen mukana. Raja yleisönpalvelun ja paljaan viihteen välillä on veteen piirretty viiva.

    Onko kuitenkaan tarpeellista, että Yle kilpailee katsojista kaupallisten kanavien kanssa verovaroin tuotetuilla tanssiohjelmilla tai pesunkestävällä saippuasarjalla kuten Uusi Päivä? Niistä on aika vaikeaa löytää mitään kansaa sivistävää näkökulmaa.

    Jos Hesarin sisältö ei tyydytä, voi Hesarista aina irtisanoutua. Ylestä ei voi.

    Tj. Hunttala

    VastaaPoista
  6. Minusta on mukava katsoa viihteeni, asiaohjelmani, kulttuurini ja urheiluni, ilman "kaupallisia tiedotteita". Näistä "tiedotteista" maksan kalliisti mainostettavien tuotteiden hinnassa. Kiitos YLEn voin kuitenkin tehdä niin, kaupallisilla kanavilla en. Eli, on valhetta väittää, että kaupalliset kanavat olisivat ilmaisia, vain tapa, millä maksu kerätään on toinen.

    VastaaPoista