torstai 12. heinäkuuta 2012

Linjaliike Velj. Monopoli

KESKITTYMINEN Suomessa on sellainenkin yrittäjien ammattikunta, joka ei ole tottunut kilpailuun ollenkaan. Tälle joukolle on vuosikymmenet tarjottu suojattu toimintakenttä, jolla jokainen yritys on saanut tehdä olonsa mieleisekseen.

Tämä veljeskunta toimii sektorilla linja-autojen reittiliikenne. Heitä ei saa tulla häiritsemään pysähtymällä samalla pysäkillä kuin veljesmonopolin linja-autot. Hinnat tulevat kaikilla samasta taulukosta, eikä halvemmalla kuljettavia oteta mukaan. Kartellilla on myös oma linja-autoasemaverkosto ja tavarankuljetusjärjestelmä, johon ei pakanoita kaivata.

Nyt linjaveljesten asema on muuttunut tukalaksi, kun EU:n ansiosta suomalainen bussihuijaus on purettava jo tämän vuosikymmenen aikana. Kun veljesten lobbaamat siirtymäajan siirtymäajat tulevat tiensä päähän, linjoja saa ajaa kuka tahansa, ja kaupunkien on jaettava paikallisliikenne reilulla kilpailulla.

Tämä on vanhoille "yrittäjille" liian kova pala. Parhaillaan veljet laativat urakalla valituksia bussikartellin haastaneesta Onnibus-yhtiöstä, joka on nopeasti kerännyt asiakaskuntansa alentamalla hintoja ja kutomalla kekseliäästi uusia reittejä monopolin tiheiden seittien väliin. Bussimafia on kirjoituttanut pelisäännöt sellaisiksi, että Onnibus joutuu sijoittamaan lähtö- ja päätepisteensä lähiöihin ja kauas linja-autoasemista. Kuin pikkurikollinen se kiertelee laitapolkuja, ettei iso paha susi suuttuisi.

Valittajien joukossa häärää myös VR, jolla on ollut Helsinki-Turku-välillä hegemonia-asema bussiyhtiö Pohjolan Liikenteen ja junavuorojen myötä. Kun muistetaan vielä, miten taksiala on onnistunut estämään kilpailun, voidaan huomata, että joukkoliikenne on ketju monopoleja, jotka valvovat omaa mukavuusaluettaan matkustajan haitaksi.

Joukkoliikenteen markkinaosuus on Suomessa ohut ja polkee paikallaan. Mikäs ihme se on, kun alan toimijat yhteisymmärryksessä suojelevat omia yksinoikeuksiaan, ja poliitikot säestävät kehumalla, kuinka tehokas ja onnistunut Suomen ratkaisu on.

Ylioppilas Puupponen

6 kommenttia:

  1. Valitusrumba lähtee käyntiin myös tapauksissa, joissa aluella on yksi hallitseva liikenneyhtiö ja sille halutaan tervettä kilpailua vähän toisenlaisella kalustolla, reitillä ja konseptilla. Jos valitukset eivät auta, niin etsitään vaikka kivien alta syitä ja vikoja miksi kilpaileva yritys ei saisi menestyä. Ei haluta keskittyä omaan osaamiseen, yrityksen kehittämiseen, vaan keskitytään mielummin toisen mollaamiseen. Toinen asia mitä en koskaan ole ymmärtänyt, on naapurivirman kaluston kadehtiminen. Jos naapurilla on parempi ja monipuolisempi kalusto, niin on joko petrattava omaa kalustoa tai tehtävä muutoin asiat paremmin.

    VastaaPoista
  2. no jos kerran on pahasta että liikennöinti on kannattavaa, niin samantien vaan mennään kauppoihin ja muihin yrityksiin sanelemaan mitä tahdotaan tuotteista maksaa, ja verottajallekin suorin sanoin ilmoitamme ettemme halua maksaa veroja... Tavaraliikenne jo toimii tyyliin konkurssiliikennöitsijä/päivä... joku tolkku kai kritiikissäkin on oltava, ala sentään työllistää aika lailla väkeä oheistoimintoineen, josta nämä halpayhtiöt eivät halua maksaa. Vanhat toimijat ovat esim. matkahuollon perustajia, ja siihen liittyäkseen täytyy kustannuksistakin huolehtia.
    Tuntuu että porukat luuluu että on joku, joka kaiken antaa ilmaiseksi, mutta kyllä PL ja VR ovat maksaneet alusta loppuun kaikista palveluista joita käyttävät.
    Joko nyt ahistaa halpayhtiöillä, kun provoja laitellaan, toivottavasti kuljettajat älyävät ottaa omansa pois, etteivät ilmaiseksi aja kolmee kk enempää....

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ehkä ruuhka-Suomessa on mahdollista saada linjaliikenne toimimaan omakustanteisesti, kuten Taina haluaa ja toivoo. Mutta täällä ruuhka-Suomen ulkopuolella kunnat, aluehallintovirastot (elykeskukset yms.) ja valtio ostavat tiettyjä vuoroja, reittejä, linjoja, jotta ihmisillä olisi mahdollista liikkua Matkahuollon taksojen mukaan paikasta toiseen.
      Kyllähän kaupoissakin porukka näyttää juoksevan tarjousten perässä ja vertaillaan hintoja, joiden perusteella ostospäätös tehdään. Tarjouksien perässä juostaan yllättävän usein auton voimalla! Ja mie olen ainakin niin pöljä, että suurempien ja kalliimpien ostosten kohdalla kilpailuta kauppiaita.
      Jos ja kun näitä tukiasia vähennetään ja lopetetaan (joita täällä harvaan asutetulla alueella jaetaan), niin ainoat jotka tästä hyötyy on
      taksit. Täällä syrjäkyllä, jossa autoton toimeentulonsahankkivalla voi olla 400-500km lähimpään keskussairalatasoiseen sairaalaa, jos häneltäkin otettaisiin taksa todellisten kustannusten mukaan linja-autossa, olisi se lähempänä taksin hintoja.
      Kilpailu on monessa suhteessa tervetullutta, kunhan se tehdään niin, että maksetaan työntekijälle palkka + lakisääteinen sosiaaliturva, käyttökustannukset, verot, vakuutukset yms. tarpeelliset kustannukset.

      Poista
    2. Taina; mistä voit päätellä, että yritys, joka velottaa "normitaksan" mukaan (koskee kaikkia yrityksiä) asiakkailta, maksaa työntekijöille palkat, verot, sosiaaliturvamaksut yms.? Ja tyhmä on työntekijä, jos tekee töitä yhtä palkkakautta pitempään palkatta töitä!
      Et ilmeisesti kulje kaupoissa tarjoustenperässä ja vertaile muutoinkaan hintoja? Isompien ja kalliimpien tuotteiden kohadalla jopa kilpailuttaminen on suotavaa; mm. sähkö, puhelin, auto, vakuutukset.....

      Nimim. "rehdiltä" ketjuyrittäjältä palkkasaatavia odottava

      Poista
  3. Jos konsepti ei sisällä muuta uutta kuin hieman eri reitin ja hinnanpoljennan, en osaa arvostaa sitä millään tavalla. Tavarankuljetuspuolella ja myös tilausbussiyritysten kilpailu on käytännössä monesti vain sitä hinnalla kilpailemista. Tämä taas on johtanut mm. juurikin siihen, että kuljettajien palkkataso on pudonnut. TES:n mukaisen palkan kun pitäisi olla minimi, se on "hyvä talo" joka niinkin "hyvin" maksaa. Huhut kertovat jo nyt halpakiitobussien kuljettajien jääneen palkassa jälkeen - jokainen halpamatkustaja voi mielessään miettiä miltä tuntuisi jos omasta tilipussista häviäisi vaikka 30% yhtäkkiä. Se miten kauan vanhat vakiintuneet linjaliikenneyhtiöt kykenevät pitämään kannattavuuden sillä tasolla, että kuljettajille voidaan maksaa asiallinen korvaus, on hyvä kysymys. Halvemmilla kuluttajahinnoilla on usein "hintansa" jonka joku maksaa. Tavaraliikenteessä se näkyy kotimaisten kuljetusyritysten konkursseina ja ulkomaalaisten kuljettajien lisääntymisenä, entistä enemmän suomalaisia veroeuroja valuu ulkomaille. Vielä meillä menee hyvin ja saamme itse ruokittua työttömäksi jääneet kuljettajamme, mutta miten kauan? EU:ssa ei ole toista Suomea joka maksaa toistenkin viulut kuten kreikkalaisille ja espanjalaisille, kun joudumme kuseen, olemme kusessa eikä kukaan tarjoa apuaan.

    VastaaPoista
  4. Jepjep, uusi markkinointiyhteenliittymä kuorii rusinat pullasta ja suuri yleisö tykkää. Enpä silti olettanutkaan, että pelkkä ylioppilas oikeasti tietää tai tajuaa tästä meneillä olevasta tilanteesta mitään.
    Matkustajan etua tämä ei ole, toisin kuin näytät luulevan.

    VastaaPoista