maanantai 12. elokuuta 2013

Rautatiepassivistit ja hv-kerhoa plagioiva ministeri

VALTA Liikenneministeri Merja Kyllönen on antanut vastauksensa kansanedustaja Antti Kaikkosen kirjalliseen kysymykseen VR:n monopoliin liittyvistä hämäryyksistä.

Meillä hv-kerhossa kysymykseen vastattiin jo pari viikkoa sitten, kun liikenneministeri Lumi Lapio kertoi, miksi rautatiepolitiikkaa on tehtävä salassa, eivätkä kauaskantoiset monopolipäätökset kuulu sen enempää kansalle kuin kansanedustajillekaan.

Onkin tyrmistyttävää havaita, että liikenneministeri Merja Kyllösen vastaus on täysi plagiaatti Lumi Lapion vastauksesta. Suomen rautatiepolitiikka on ministerin mukaan LVM:n ja VR:n välinen yksityisasia, eikä siinä ole mitään kummallista, että päätös viiden vuoden jatkoajasta VR:n monopolille tehdään edes keskeisten kansanedustajien siitä mitään tietämättä.

Näin viestittää ministeri, jonka puolue on jatkuvasti vaatimassa parempaa demokratiaa ja kansalaisyhteiskuntaa - puolue, jota johtaa anarkistien kanssa veljeilevä kansalaisaktivisti.

Rautatiepolitiikassa on toteutunut se, mikä on lähellä toteutumistaan monilla muillakin yhteiskunnan aloilla. Kansalaiset eivät tiedä heitä koskevasta päätöksenteosta, eikä edes rivikansanedustajilla ole käytännössä mitään vaikutusvaltaa tapahtuviin asioihin ja tehtäviin päätöksiin. Kun kansalaiset eivät tiedä, heillä ei ole myöskään edellytyksiä asettua kritisoimaan mitään.

Myös rautatieaktivismi näyttää kuolleen. Vielä muutama vuosi sitten rautatiepolitiikan ympärillä toimi useita systeemiä kyseenalaistaneita tahoja, kuten Suomen Liikenneliitto, Raideryhmä ja Suomen Rautatiematkustajat. Käsittämättömän ja todennäköisesti myös laittoman monopolipäätöksen julkistamisesta on yli kuukausi, mutta ainoat äänet, joita yhteiskunnassa on kuukauden aikana kuultu, ovat VR:n ja ministerin ääni.

Puupponen kävi viikko sitten katsomassa Raideryhmän nettisivut. Ne eivät auenneet. Liikenneliiton tuorein kannanotto on vuodelta 2011.

Suomen Rautatiematkustajien sivuilla toivotettiin Hyvää joulua. Sen kannanotot vilisevät niin paljon linkkejä edellisiin kannanottoihin ja asiakirjoihin, että kuka tahansa kansalainen tai median edustaja menettää orastaneen kiinnostuksensa ja vaihtaa aihetta. Suomen Rautatiematkustajilla on mahtipontinen ja velvoittava nimi, mutta juuri kukaan rautatiematkustaja ei ole siitä kuullutkaan.

Aktivismista on tullut pölyttyttä passivismia. Kesällä 2013 hämähäkinseitit ovat olleet jo niin vankkoja, ettei niiden takaa ole kyetty reagoimaan edes Tapaus Optiosopimuksen kaltaisiin herkkupaloihin. Toiminnan liukasliikkeisyys muistuttaa jo 70-luvun virasto-VR:ää.

Ehkäpä kansan polkeminen on aivan oikein ja demokraattista. Kun ei ketään kiinnosta, niin nauttikaamme ministerin omassa päässään tekemistä demokraattisista päätöksistä.

Ylioppilas Puupponen

5 kommenttia:

  1. Ylioppilas Puupposellakin on mahdollisuus tulla vaikuttamaan yhdistykseemme sisältä päin - tähän mennessä emme ole hylänneet yhtäkään jäsenhakemusta.

    Terveisin Kalevi Kämäräinen
    http://www.rautatiematkustajat.fi/
    https://www.facebook.com/pages/Rautatiematkustajat/158345494253217
    https://www.facebook.com/groups/108232592543581/

    VastaaPoista
  2. Kansalaisten edunvalvojilla ei ole mitään jakoa pärjätä Suomen maassa. Rahaa ei ole palkata edes osapäiväaikaisia työntekijöitä, jotka ehtisivät reagoida edes osaan koko ajan tapahtuvista vääryyksistä. Sen sijaan VR:llä ja muilla kartelliveljillä on useita kokopäivätoimisia lobbareita hoitamassa joka päivä 8-16 propagandaa kunnanvaltuustojen, median, eduskunnan ja virkamiesten suuntaan.

    No, lisäksi kun edes ns. "kansan puolueiden" edustajat eivät korvaansa lotkauta kansalaisten edunvalvonnan kuuntelemiselle, niin on täysin ymmärrettävää, että ei talkootyöläiset jaksa. Ja siihenhän hyvävelikerho nimenomaan on pyrkinytkin.

    Ei muuten puhettakaan, että valtio avustaisi edes matkakuluissa kansalaisten edunvalvontaa. Kabineteissa istuvat firmojen miehet, virkamiehet ja muutama avainpoliitikko. Sitä suurinta ryhmää, eli matkustajia, ei niihin kekkereihin kutsuta. Korkeintaan jaetaan lausuntopyyntö, jonka vaikutus on 0.

    Mafia on mafia, vaikka nimi olisi maan tapa.

    VastaaPoista
  3. Minkä kokoinen virasto ja montako työntekijää rautatiematkustajille tarvitaan, että saadaan aikaan valitus ja lehdistö tiedote päivänselvästä asiasta, jonka paperille laittaminen kestää kymmenen minuuttia?

    VastaaPoista
  4. Puupponen osuu tässä valitettavasti häränsilmään, mutta kirjoittaa toisaalta myös itseään velvoittavalla tavalla.

    Rautatieaktivistien välinen nokittelu tai mahdollisen menestyksen kadehtiminen ei johda mihinkään. Rautateiden asiakkaiden edunvalvonta on heikkoa ilman niitäkin. Kaikkein hämmentävintä on, ettei teollisuuden etua rautatiekuljetuksissa valvo vakavissaan yksikään virallinen taho.

    Nokittelu, sooloilu ja asiaton itkeminen on syytä lopettaa viimeistään nyt, jos Suomen rautatieliikenne yleensä halutaan kilpailukykyiselle tasolle.

    Tuloksia voidaan saavuttaa vain rakentavalla yhteistyöllä ja pysymällä tiukasti pelkässä asiassa. Näin menetellen ainakin minua on kuunneltu eduskunnassa hyvin tarkalla korvalla.

    - Tj. Hunttala

    VastaaPoista
  5. Valituksen teko ja mediatiedotteen jakelu ei todellakaan onnistu 10 minuutissa. Tai onnistuu, mutta laatu on ala-arvoinen. Tervemenoa siis vain talkoisiin rautatieliikenteen puolesta, jos joku pystyy 10 minuutissa tekemään vedenpitäiviä ja laadukkaita kannanottoja/valituksia!

    VastaaPoista