VALEHTELU Pääkaupunkiseudun kaikkien suurten rakennushankkeiden pää-äänenkannattaja Helsingin Sanomat uutisoi, kuinka "poliitikkoja sapettaa" Länsimetron ja metron automatisoinnin kustannusnousu.
Molempien hankkeiden valmistumiseen on mahdollisesti enää pari vuotta, joten nyt on sopiva aika kustannusten ällistelyyn kummallekin osapuolelle, siis Hesarille ja vallankäyttäjille. Mitään ei ole enää tehtävissä, mutta on mahdollista kerätä irtopisteitä esiintymällä muka kriittisenä tapahtuneelle.
Tosiasiassa kumpikaan taho, siis poliitikot tai Hesari, eivät ole tehneet asialle mitään silloin, kun siihen olisi voinut vaikuttaa.
Aloitetaan alusta. Länsimetron kustannuksista saatiin ensimmäinen arvio 2005, kun YVA-raportti ilmestyi. Sen mukaan metro maksaisi 452 miljoonaa, eikä se juurikaan kasvattaisi joukkoliikenteen markkinaosuutta, eikä vähentäisi autoilua Länsiväylällä.
Näin upea hanke oli tietenkin toteutettava, joten siitä tehtiin päätös 2006. Muodostettiin seudun veljistä koostuva Länsimetro Oy, jonka suojissa hanketta voitiin vetää ilman suoraa poliittista kontrollia. Veli-oy kertoi 2007, että kustannukset ovat 530 miljoonaa. Arviota pidettiin alan piireissä jo tuolloin vahvasti alakanttisena.
Ja kas, hankesuunnitelman ilmestyttyä 2008 hintalapuksi tulikin yli 713 miljoonaa euroa. Mutta ei voi mitään, asia on jo päätetty ja veljet ovat jo hommissa.
Vuonna 2013 kerrottiin hinnan olevan jo 976 miljoonaa, ja pian sen jälkeen arvioitiin kustannusten nousevan yli miljardin. Mutta nousevathan myös metroradan lähellä olevien asuntojen arvot - se varmasti ilahduttaa asunnonostajia kovasti. Veljien tilit ovat jo valmiina ottamaan asuntopulakansan rahat vastaan.
Metro ei ole valmis, mutta sen lehmänkauppana Espoon valtuustossa sovittu Kehä ykkösen remontti on jo Leppävaaran kohdalla toteutettu. Autoilun asema on siis parantunut. Tätä autopuolueen läpi saamaa ponsilistaa ei tietenkään ollut tiedossa vuoden 2005 YVA:ssa. Myös metrolle suunniteltua liityntäliikennettä on heikennetty, jolloin YVA:n arvio on entistä enemmän pielessä. Mutta ei se mitään, työt jatkuvat ja hinta nousee - siis veljillä kaikki hyvin.
Kaikki tapahtunut on ollut arvattavissa jo vuosia sitten. Poliitikot eivät kuitenkaan ole tehneet mitään merkittävää puuttuakseen vääristeltyihin lupauksiin ja loputtomasti nouseviin kustannuksiin. Tapaus metro todistaa, miten rappiolla poliittinen järjestelmämme on. Tästä rappiosta Hesarissa ei ole näkynyt yhtään juttua, koska se on osa rappiosta hyötyvää valtakoneistoa.
Ylioppilas Puupponen
Seuraava vedätys:
VastaaPoistahttp://keskustelu.kauppalehti.fi/5/i/keskustelu/thread.jspa?threadID=235706&tstart=0