tiistai 23. huhtikuuta 2013

Ohhoh, katso mikä tieto - lue tästä

TIEDON PIMITTÄMINEN Nykyajan journalistin tärkein sääntö: muista aina otsikoida uutisesi niin, että maksimaalinen määrä lukijoita luulee sen sisältävän jotain itselleen tärkeää tietoa. Älä koskaan kerro otsikossa, mistä uutisessa on kysymys. Käytä aina voimakkaita tunnesanoja.

Käytännön esimerkki: älä ihmeessä mainitse mitään syyrialaisia paikkoja otsikossa, jos uutinen kertoo syyrialaisessa kaupungissa tapahtuneesta asiasta. Kun puhut vain ”lähiöstä”, jokainen hervantalainenkin joutuu klikkaamaan.

Vai mitä:

Damaskoksen lähiöalueella ehkä jopa 500 kuollutta (Yle)
431 klikkausta

Aktivistit: Damaskoksen lähiössä surmattu jopa 500 (Turun Sanomat)
475 klikkausta

Järkyttävää tietoa viikon kestäneestä iskusta lähiöön (Ilta-Sanomat)
4448 klikkausta

Lähde: Ampparit.com 

Ylioppilas Puupponen

2 kommenttia:

  1. Näitä "keltaisen lehdistön" klikkaushuoraus-otsikoita on alkanut viimeisen vuoden (ainakin) aikana alkanut valitettavasti esiintyä myös ns. kunniallisien lehtien verkkojulkaisuissa. Useampia uutissaitteja päivittäin seuraavana joutuu toteamaan, että kohta näiltä ei pääse missään rauhaan. Jopa verorahoilla toimiva YLE (jonka siis ei tarvitse klikkauksia = mainosnäyttöjä) sortuu toisinaan tällaiseen. Nimim. Jotain tarttis tehdä

    VastaaPoista
  2. Tähän ollaan tultu, koska vain halvin on median kuluttajalle kyllin hyvää. Ennen laatulehden erotti roskalehdestä siitä, ettei laatulehden tarvinnut myydä jokaista numeroaan kirkuvin otsikoin.

    Nyt kun uutisvirta on kaikkien saatavilla, ilmaiseksi ja reaaliaikaisesti, jokaisen lehden jokainen artikkeli on kirkuva lööppi Ampparit.com:in (lukijoille) ilmaisessa lehtihyllyssä.

    Mutta perinteisesti tyhjän on saanut pyytämättäkin. Jos haluaa saada laatua, täytyy olla myös valmis maksamaan siitä. Vapaamatkustajilla ei ole valitusoikeutta. Hyvät Ihmiset, tilatkaa sanomalehtiä.

    Sormet painomusteessa aamun maakuntalehden äärestä,

    - Tj. Hunttala

    VastaaPoista