LOBBAUS Kun viikko sitten tiedustelimme, miten alas voi kansanedustaja vajota, se oli oletus pohjakosketuksen saavuttamisesta. Mutta kyllä eduskunnan älykkösiipeen kuuluvat kansanedustajat osaavat yhä uudelleen ylittää itsensä.
Rautateistä päättömyyksiä latelevan VR:n hallintoneuvoston puheenjohtaja Kari Rajamäen ajatukset on painettu nyt myös Helsingin Sanomien lukijapalstalle. (Artikkelissa Rajamäki tosin kirjoittaa valtiovarainvaliokunnan liikennejaoston puheenjohtajana - näyttää ilmeisesti uskottavammalta, kun ei suoraan mainitse olevansa VR:n asialla.)
10.2. julkaistussa kirjoituksessaan Rajamäki vaatii, että "kilpailuttamisesta saatava lisäarvo tulee arvioida". Rajamäelle tiedoksi, että tällaisia mittavia arviointeja on tehty jo useita. Eikö kansanedustaja lue poliittisen järjestelmän käyttöön tuotettuja dokumentteja? Pitääkö Rajamäelle tehdä omat, tavuviivoilla varustetut selvitykset?
Kerhossamme ei ylipäätään käsitetä, mistä Rajamäki puhuu. Yhdessä lyhyessä mielipidekirjoituksessa hän puhuu "kilpailuttamisesta", sen jälkeen yhtäkkiä "yksityistämisestä". Lopulta hän puhuu jo rataverkon "pilkkomisesta". Lisäksi hän väittää, että rataverkko on jo täynnä, mikä ei pidä paikkaansa. Lisäksi hän väittää, että VR:n monopolin purkaminen uhkaa rautatieinfraa, mikä ei pidä paikkaansa.
Rajamäki käyttää innokkaasti myös lanseeraamaansa uutta käsitettä "rinnakkaisratoja". Rinnakkaisradat ovat Rajamäelle kuin Pahkasian Miihkalin kakka. Kun kansanedustaja on jykistänyt ihan oman käsitteen, sitä on nyt esiteltävä ylpeänä kaikille. Kakka on syytä pitää myös lämpimänä, ja kekoa on hyvä kasvattaa. Niinpä Rajamäki jykistää lisää, ja alkaa puhua oikein rinnakkaisrataverkosta. Hän kysyy mahtipontisesti, "ovatko kilpailijat valmiita investoimaan rinnakkaisrataverkkoon".
Kerhossamme ei jälleen käsitetä, mistä Rajamäki puhuu. Mitkään liikennöitsijät, eivät myöskään VR ole Suomessa velvollisia investoimaan rataverkkoon. Rajamäki voisi kertoa kansalle, mitä hän tarkoittaa rinnakkaisrataverkolla. Pitääkö Suomeen rakentaa kokonaan erillinen rataverkko ja miksi? Millä oikeudella Rajamäki tuo keskusteluun yhä hurjempia olkiukkoja rinnakkaisratoineen ja rataverkon pilkkomisineen?
Rajamäki mainitsee myös vanhemman taikasanan: Suomen erityisolosuhteet. Se, että Suomessa on talvi ja raideleveys eri kuin joissakin muissa maissa, ei ole kovin erityistä. Erityistä on se, että meidän liikennepolitiikastamme päätetään Rajamäki-tason argumenteilla, eikä kukaan mahda sille mitään.
Ylioppilas Puupponen
Eräs kansanedustaja totesi Rajamäen lausunnoista tuoreeltaan, että "Yhden Rajamäen riehumisesta ei kannata paljoakaan välittää". Rajamäen asiantuntemattomuus on nimittäin niin räikeää, että sen näkee asiaa tuntematonkin.
VastaaPoistaOn hyvä huomata, että tässä kohtaa yksittäisen kansanedustajan mielipide ja puolueohjelma ei ole sama asia.
Tämän puolesta todistaa sekin, ettei Rajamäki saa mielipiteitään esiin puolueensa kautta, vaan joutuu tarjoilemaan niitä Hesarin mielipidepalstalle.
- Tj. Hunttala
Koitappa saada tämä Pravdan yleisönosastolle. Olis sielläkin joskus asiaa.
VastaaPoistaLaitoin postia edustaja Rajamäelle ja hänen avustajalleen. Eipä ole kumpikaan vaivautunut vastaaman selkeään kysymykseen: Mitä on selvittämättä ja mitä vielä pitäisi selvittää, jotta myös muut toimijat kuin VR voisivat operoida kansallisella rataverkolla.
VastaaPoistaVeli Viulu