KESKITTYMINEN Valio on jäänyt housut nilkoissa kiinni saalistushinnoittelusta, mutta maitoveljien mukaan mitään ei ole tapahtunut. Kilpailuviraston julkaisemat sähköpostit todistavat aukottomasti, että Valio polki maidon hinnan alas torjuakseen kilpailijansa Suomen markkinoilta.
Valio on taitavasti lobannut myös osan kansasta puolelleen. Maitosodan aikaan se painoi purkkeihinsa vihjauksia ulkomaisen maidon puutteellisesta puhtaudesta kertomatta, että suurin osa Suomessa myytävästä "ulkomaisesta" maidosta on Suomessa suomalaisilla tiloilla lypsettyä, muun muassa Arla Ingmanin maitoa. Kiitos Valion propagandan osa suomalaisista luulee myös Lidlin myyvän ulkomaista maitoa, vaikka sitä tulee syvältä Savosta, Suonenjoelta.
Valio itse häärää pahana ulkomaalaisena yrityksenä Ruotsissa, Virossa, Venäjällä, Latviassa, Liettuassa, Yhdysvalloissa ja Kiinassa, mutta siitä maitoveljet ovat hiljaa.
Osa suomalaisista onkin nyt katkeria Kilpailuvirastolle. He luulevat vakavissaan, että Valio haluaa tehdä suomalaisille mahdollisimman halpaa maitoa. Uusimpana vetona Valio vetoaa "pienuuteensa". Kansainvälinen Arla on sitä viisi kertaa suurempi, mikä Valion mielestä todistaa, että Valion Suomen mahtiasemaa pitäisi puolustaa ja antaa Valion pelata omia pelejään.
Asian uutisoinnissa herättää huomiota se, että maataloustuottajien puheenjohtaja oli välittömästi informoitu Valion liikesalaisuuksista. MTK:n jäsenistössä on kuitenkin paitsi Valiolle, myös Arla Ingmanille, Lidlille ja pienemmille ostajille maitoa tuottavia lypsykarjatiloja. Miksi MTK:n puheenjohtaja veljeilee yhden maidonvalmistajan kanssa toimien samalla toisten jäsentensä etujen vastaisesti?
Sisar Hento Valkoinen yritti tarkistaa asiaa tuoreeltaan MTK:n julkaiseman sanomalehden verkkosivuilta, mutta siellä kaikkien muiden medioiden näyttävästi kertomat, Valiolle kiusalliset sähköpostit eivät ylittäneet uutiskynnystä.
Sisar H. V.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti