tiistai 11. joulukuuta 2012

Hannu Hanhen metro


Metromafian toimitusjohtaja Matti Lahdenranta oli eilen aamulla kuultavana radiossa yhdessä dosentti Ilkka Levän kanssa. Lahdenranta pyrki pitämään keskustelun turvallisesti vanhoissa valheissa siitä, miten automaattimetro tekee autuaaksi ja säästää määrättömiä rahasummia sen vuoksi, että vuoroväli vain automaatin vuoksi voi lyhentyä. Siksi Espoon asematkin on voitu lyhentää, vaikka se ei säästäkään rahaa, kuten Lahdenranta valisti.

Inhottava dosentti Levä käänsi keskustelun turvallisuuteen ja ihmetteli, miten HKL voi olla itse itseään valvova viranomainen. Aivan kuin autoilijakin voisi katsastaa autonsa itse. Lahdenranta selitti, että näin on meillä laki. Mutta jätti mainitsematta, että laki on siten kuin on sen vuoksi, että HKL on niin halunnut. Siksi metro otettiin aikanaan lakiehdotuksesta pois.

Lahdenranta perusteli HKL:n itsevalvontaa myös sillä, että ei ole mitään tapahtunut 30 vuoden aikana. Kovin on Lahdenrannalla lyhyt tai valikoiva muisti.

  • Viime viikolla paloi metrotunnelissa auto niin perusteellisesti, ettei palon syytä enää voida selvittää. Perusteellisuus johtui siitä, että tunneli täyttyi läpipääsemättömällä savulla, eikä palavaa autoa löydetty. Tämä oli vain auto, mitenkähän palaa kokonainen alumiininen metrojuna? Yksi alumiinivaunu paloi lattiaa myöten 1970-luvulla varikolla paljaan taivaan alla.
  • Vuosi sitten metrovaunun laakeri oli murentunut ja akseli oli menossa poikki. Hälytysjärjestelmät oli vaiennettu. Jos akseli olisi katkennut tunnelissa, katastrofin suuruutta voi vain arvata. Onneksi tämä vaaratilanne voitiin salata, kiitos itsevalvonnan.
  • Samoihin aikoihin, marraskuussa 2011, syttyi metron virroittimesta tulipalo Myllypurossa. Rata on onneksi siellä maanpäällä, joten junan peittänyt savu hälveni nopeasti ja palokunta pääsi autoineen junan viereen. Tunnelissa tilanne on toinen.

Lahdenrannalla on ollut onnea kuin ankkalinnalaisella Hannu Hanhella. Kaikki julki tulleet tapaukset ovat suuronnettomuuden vaaratilanteita. Ja montako on salattu kuten vuoden salassa pidetty laakerivaurio?

Varoituksia on siis tullut. Vastuullinen johtaja kiittäisi luojaansa, selvittäisi miten näiltä vaaratilanteilta ja siten onnettomuuksilta vältytään tulevaisuudessa ja panisi toimeksi. Lahdenrannan mielestä mitään ei ole tapahtunut eikä mitään tarvitse tehdä.

Automaattimetrolle välttämättömät hätälaiturit ja pakotiet eivät ole tarpeen Hannu Hanhen metrossa Helsingissä, vain Espoossa on huolehdittava metroon pakotettujen kaupunkilaisten turvallisuudesta. Lahdenrannan mukaan Helsingissä riittää, että asemilla on henkilökuntaa, joka rientää pelastamaan pimentyneessä tunnelissa palavan metrojunan. Joka asemalle lieneekin palkattu ihmemies MacGyver, joka olisi oitis löytänyt tunnelissa palavan autonkin, vaikka palomiehet eivät siinä onnistuneet.

Lahdenranta ei taida asua metroradan varrella. Lahdenrannan esimies, apulaiskaupunginjohtaja Pekka Sauri (virhreät) liikkunee työsuhdeautollaan. Ankkalinnassa siis kaikki hyvin.

Veli Hopea

4 kommenttia:

  1. Mitä 30 vuodessa muka on tapahtunut? Täysin HKL:stä erillisessä tunnelissa on palanut täysin HKL:stä erillinen auto?

    Junassa on ollut vika, joka havaittiin ennen kuin siitä aiheutui vaaraa?

    Junassa on ollut toinen vika, josta aiheutui häriöitä liikenteelle ja hajuhaittoja matkustajille, mutta ei vaaraa kenellekään. Virroitinpalo ei ole tulipalo eikä metrojunassa ole palavia materiaaleja. (ks. EN 45455)

    Vesi rikkoi hissin... Mitä tekemistä tällä on metroliikenteen kanssa ja olisiko ulkopuolinen valvonta estänyt vesilaitoksen putkea halkeamasta ja vuotamasta metroaseman hissiin?

    Koko juttu on vain halpaa populismia.

    VastaaPoista
  2. Muistaakseni Pekka Sauri on nimenomaan kieltäytynyt edustusautosta. Kulkee ratikalla ja tarvittaessa City Car Clubin autolla.

    VastaaPoista
  3. Miten niin halpaa populismia? Sekö tekee metrotunnelissa tapahtuvasta palosta ei-metroon-liittyvän, että tunneli ei ole palohetkellä HKL:n hallitsema alue? Metroaseman hissin täyttyminen tulvavedellä on myös metron asia - kysy vaikka hissiä käyttäviltä ihmisiltä. Eivät he vesilaitoksen hississä kuvittele kulkevansa.

    Ylioppilas Puupponen

    VastaaPoista
  4. Jos Pekka Sauri kulkee ratikalla, se tarkoittaa, ettei hänen tarvitse käyttää metroa. Sauri asuukin Eirassa. Tärkeätä ei ole, ajaako Sauri virka-autolla vai City Car Clubin autolla. Tärkeätä on se, että Saurin ei ole pakko käyttää metroa ja joutua sen olemattoman turvallisuuden vaaraan.

    Anonyymille vielä, että jos ei ole metroa, ei ole tunnelia, hissejä eikä hajoavia metron virroittimia ja ei ole niistä aiheutuvia onnettomuuksia. Muiden junien laakereita valvoo Onnettomuuskeskus ja kertoo heti, jos tulee onnettomuuksia tai vaaratilanteita.

    VastaaPoista