MEDIA Suomen neuvostotasavaltojen liiton pää-äänenkannattaja Helsingin Totuus on siirtynyt maksullisiin nettiuutisiin. Samanlaista suunnittelee nyt myös Alma Media. Presidentti Mauno Koiviston aikanaan irvailema sopuli-ilmiö näyttää toimivan ainakin mediabisneksessä. Kun yksi ilmoittaa muuttuvansa tabloidiksi, toisetkin muuttuvat. Kun yksi pistää netin maksulliseksi, toisetkin pistävät. Se on sitä median monimuotoisuutta.
Helsingin Totuuden päätoimittaja Pentikäinen on tällä viikolla mainostanut, kuinka hienosti yleisö on ottanut vastaan sen, että ilmainen onkin maksullista. Pentikäisen mukaan kävijämäärä on noussut peräti 9,2 prosenttia.
Amatööri sanoisi, että tämä on uudelle tuotteelle ja paljon mainostetulle uudistukselle melkoisen surkea suoritus. Ovatko kävijät vain tarkistaneet, että maksumuuri toimii?
Helsingin Totuus ei luonnollisesti näytä kävijämääriään, saati juttujen klikkausmääriä nettisivuillaan. Se on liikesalaisuus, jota voi siksi paisutella mielin määrin.
Sen sijaan juttujen saamien kommenttien määrä näkyy uutisten yhteydessä. Se on romahtanut. Ennen maksumuuria kuohuttavimmat puheenaiheet tuottivat Totuudessa kymmeniä, jopa satoja kommentteja. Nyt niitä on juttujen alla järjestään vain kourallinen, yleensä nollasta kymmeneen.
Mukavahan se on, että Totuudessa on vielä inhimillisyyttä jäljellä. Kyllä pätevämmät markkinamiehet olisivat älynneet piilottaa myös tämän pettämättömän mittarin.
Ylioppilas Puupponen
Eikä se edes toimi hyvin. Adblock Plusin (firefox) asetuksiin (custom filter) seuraava rivi: "|http://*.snstatic.fi/webstatic/*/desktop-all.js" niin muuri katoaa.
VastaaPoistaJäämme odottamaan oikeudenkäyntejä ja miljoonan euron korvausvaatimuksia muurin kiertäneille. Tai voisihan Totuus ryhtyä lobbaamaan Hesari-veroa.
VastaaPoista