VALTA Jatkokertomus liikenneministeri Merja Kyllösen ympärillä saa uusia osia. Nyt on paljastunut, että liikennehankkeiden budjetista puuttuu vähintään kymmeniä miljoonia, jopa yli sata.
Taustalla hiipii taas Liikenneviraston pääjohtajan tehtävät jättävä Juhani Tervala, joka antaa asiasta nyt innokkaasti lausuntoja. Tilaisuus vauhdin antamiseen on otollinen. Kyllösen esiintyminen erilaisten sotkujen keskellä on suorastaan mannaa tieveljille, joiden varpaille Kyllönen on pahasti astunut.
Tervalalla on tieveljille tyypillinen näkemys. Ylen haastattelema Tervala sanoo, että "en ymmärrä, miksi tässä halutaan syyllisiä hakea". Meillä lystin maksajien joukoissa pidetään aivan normaalina, että jos suuren luokan virheitä tapahtuu, ne myös selvitetään. Selvittely yleensä johtaa myös syyllisten löytymiseen.
Tieveljille tällainen käytäntö on vieras. Jättimäiset kustannusten ylitykset ovat tieveljien hankkeissa täysin normaaleja. Yksistään Länsimetron kustannusylitys on monta kertaa enemmän kuin nyt liikennebudjetista puuttuva summa. Erilaisia virheitä pimitetään ja painetaan villaisella. Esimerkiksi Rautatientorin metroasemalle mittavat vesivahingot aiheuttaneelle reiälle ei vastuullista muka löytynyt. Automaattimetrossa tehdyt menettelyvirheet pimitetään kokouspöytäkirjoja myöten. Tervala itse jätti etsimättä syyllisen Kehäradan työmaalla paljastuneelle rakennusmokalle, ja halusi maksattaa virheen kustannukset kansalla.
Ottaahan se koville, kun joku akka yrittää sekoittaa vanhoja, hyväksi todettuja velikerhon käytäntöjä.
Ylioppilas Puupponen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti