MARKKINOINTI Pääkaupunkiseudun joukkoliikenteestä vastaava HSL on vaihtanut mainostoimistoa. Uuden kumppaninsa kanssa se aikoo jatkossa keskittyä espoolaisiin autoilijoihin.
Espoolainen autoilija on myyttinen pahishahmo, jota on tarvittu joukkoliikennepropagandassa ennenkin. Espoolainen autoilija on itsekäs, ei käytä joukkoliikennettä ja tukkii Helsingin kadut. Kun puhe on pääkaupunkiseudun tuloväylien ruuhkista, puhutaan aina Espoosta tulevasta liikenteestä, eli käytännössä Länsiväylästä. Muiden tuloväylien usein pahemmat autojonot saavat olla rauhassa, koska ne eivät ole propagandaseksikkäitä.
Espoolaisen autoilijan mielikuvamörkö on tuottanut seudulle jo päätöksen mammuttimaisesta metroprojektista, jolla viedään Helsingin ja Etelä-Espoon välinen joukkoliikenne maan alle, pidennetään pysäkkietäisyyksiä ja siirrytään suorista yhteyksistä laajasti liityntäyhteyksiin. Miljardi-investointi tehdään alueelle, jolla on Suomen nopein paikallisliikenteen bussijärjestelmä.
Jos HSL perehtyisi itsekin tuottamiinsa tilastotietoihin, se huomaisi, että vantaalaisilla on autoja asukasta kohti enemmän kuin espoolaisilla. Espoon työpaikkaomavaraisuus on lähes sama kuin Vantaalla. Kehä I:n ruuhkakeskus sijaitsee iltapäivällä itäisessä Helsingissä, kun helsinkiläiset autoilijat jonottavat Itäkeskuksen liikennevaloissa ja vantaalaiset Lahdentielle. Aamulla madellaan Pirkkolassa, kun helsinkiläiset kääntyvät kehältä kohti Vantaata.
Autoilua tuottavia pientalopeltolähiöitä on yhtä lailla Espoossa, Helsingissä kuin Vantaalla. Mutta ongelmia ne näyttävät olevan vain Espoossa. Vantaalaisiin autoilijoihin ei HSL:kään ilmoita keskittyvänsä, vaikka heitä on enemmän kuin espoolaisia autoilijoita.
Käsite "espoolainen autoilija" todistaa, että kun jotain hoetaan riittävästi, se muuttuu todeksi myös viranomaisen itsensä päässä, ja hurmostila alkaa ohjata muutakin kuin markkinointia.
Ylioppilas Puupponen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti