LOBBAUS Helsingin seudun joukkoliikenteestä vastaava HSL jatkaa valehteluaan ja väittää jälleen, että pääkaupunkiseudun joukkoliikenne on "Euroopan huippua".
HSL:n Eurooppa koostuu kuudesta kaupungista: Helsinki, Kööpenhamina, Oslo, Tukholma, Geneve ja Wien. Ne kuuluvat joukkoliikenneviranomaisten mukavaan matkusteluprojektiin, jossa vuosi toisensa jälkeen tutustutaan samojen kaupunkien tekemiin ratkaisuihin ja kehutaan niitä yhdessä. Tämän BEST-projektin yksi osa on tutkimus, jossa kysellään kyseisten seutujen asukkailta mielipidettä, tarkalleen otten tyytymistä oman seutunsa joukkoliikenteeseen.
Tästä HSL vetää johtopäätöksen, että kyselyyn vastanneet suomalaiset ovat matkustaneet kaikissa Euroopan joukkoliikennekaupungeissa, ja todenneet Helsingin niistä parhaaksi.
Koska suomalaisessa mediassa viranomaiset ovat auktoriteettiasemassa, niiden nettipalvelut täyttyvät tänään kritiikittömistä sähkeuutisista, joissa Helsinki on jälleen Euroopan paras. Asiaan vähänkään perehtyvä toimittaja näkisi muutamassa minuutissa, että tutkimusmenetelmä on epärelevantti ja harhaanjohtava, eikä tekisi asiasta uutista. Tai tekisi: uutisen, jossa kerrottaisiin median kuluttajille, että HSL tekee tutkimuksella valheellista propagandaa.
HSL on viranomainen, jonka tehtävä on huolehtia joukkoliikenteen toimivuudesta. Epämääräinen BEST-tutkimus helpottaa tehtävää merkittävästi: ei tarvitse tehdä niin paljon, ja suuri yleisö saa käsityksen, että HSL on onnistunut tehtävässään. Tosiasioita, joita HSL ei propagoi, on mm. se, että HSL-alueen joukkoliikenteen markkinaosuus seisoo paikallaan, ja autoilu on ylivoimaisesti suosituin kulkutapa koko seudulla.
Joukkoliikenteen matkustajamäärien noususta HSL on tiedottanut aktiivisesti, vaikka ne ovat kasvaneet vain suunnilleen samaa tahtia kuin seudun asukasluku. Asiakkaiden tyytyväisyys verissä päin kilpailtuun, ikkunat huurussa ja kyljet rutussa kulkevaan bussiliikenteeseen on laskenut merkittävästi, ja raitioverkko ei vastaa nykyajan vaatimuksia. Silti seudulla ohjataan mieluummin jättimäisiä investointirahoja metro- ja junaliikenteeseen ja keskitytään katteettomaan itsekehuun.
Mitä tulee BEST-projektin ajatukseen benchmarkingina, eli toisilta oppimisena, sellaista ei HSL-alueella tapahdu, onhan Suomessa kaikki jo parasta. Helsingissä ei haluttu oppia Kööpenhaminan automaattimetrokokemuksista mitään, vaan jatkettiin epätoivoisesti surkuhupaisesti päättynyttä automatisointia. Tukholman onnistuneet kokemukset nykyaikaisesta pikaraitioliikenteestä eivät ole aiheuttaneet HSL:ssä matkimisreaktiota. Oslon jo vuosikymmeniä vanha joustava tapa yhdistellä lähijuna- ja metroliikennettä ei ole Suomen jäykissä olosuhteissa mahdollista.
Sellaista on benchmarking Suomessa.
Jos jotain yksityisen bisneksen tuotetta mainostettaisiin yhtä epämääräisellä tutkimuksella Euroopan parhaaksi, kampanjaan puututtaisiin. Viranomaiselle propaganda on Suomen oloissa täysin sallittua.
Ylioppilas Puupponen
Ihmetyttää kun kaikesta jaksetaan aina netissä/metrossa valittaa.
VastaaPoista^ Enemmän ihmetyttää asenne, jonka mukaan aiheellinen ongelmiin ja valehteluun puuttuminen on "valittamista".
Poista