Akateeminen loppututkinto pätevöittää pelastustoimen
johtajaksi. Esimerkiksi sosiaalidemokraattinen teologi on varmaan erinomainen pelastajavalinta,
jos ei löydy vihreätä biologia tai kokoomuslaista ekonomia. Vielä ei ole
paljastettu, minkä puolueen jäsenkirja on viran todellinen pätevyysvaatimus.
Tarinat kertovat tuskastuneista pätemättömien mutta sopivien
johtajien alaisista kaupungin organisaatiossa. Mitä sopivampi johtaja, sen
suurempi riesa ja vaiva on viran- ja toimenhaltijoilla, jotka yrittävät paikata
kellokkaiden hommat. Omat työt sujuisivat luultavasti paremmin, jos järjestely
olisi sama kuin naapurissa Espoossa toimialajohtaja Loukon vaimon
suojatyöpaikassa. Rouvan esimies ei edes tiedä, missä on rouvan työpaikka,
saati missä rouva. Mutta eipähän rouva ole kiusaamassa alaisiaan.
Joskus tämä sopivuus aiheuttaa vakavampia ongelmia. Automaattimetropelleily
on sellainen ongelma. Keskiviikon HBL on korutonta luettavaa siitä, miten
asiantuntijat suljetaan hankkeesta sivuun jotta sopivat saavat sählätä. Ja
kunnolla onkin sählätty. HKL:n toimitusjohtaja ei edes muista, miten sähläsi
vuonna 2006.
Mutta HKL:n johtokunnan vpj. Lehtinen muistaa.
Metropelleilyssä taitaakin olla sopivuuden pohjanoteeraus. Sillä avoimesti
poliittisin perustein valittu johtokunta näyttää hallitsevan asiat paremmin
kuin piilopoliittiset virkamiehet.
Pelastustoimen johtajan ammattitaidottomuus liittyykin
läheisesti metroon. Kun virkaan saadaan sopiva henkilö, sopivuutta mitataan
sillä, mitä hän allekirjoittaa pelastuslaitoksen puolesta siitä, tekeekö itse
itseään valvova HKL:n metro oikeita vai sopivia ratkaisuja kaupunkilaisten
turvallisuudesta.
Sopiva johtaja ei turhaan nipottele siitä, täyttävätkö
automaattijunat kansainvälisiä määräyksiä ja savustetaanko tunnelipaloa
pakenevat matkustajat oikein puhaltimen voimalla kierreportaita pakoon kiivetessään.
Sitä, mitä pätevä edeltäjä vaati Espoon metroon, ei sopivasti tarvita vanhoihin
tunneleihin, jossa junat ovat täysiä toisin kuin Espoossa. Siis HKL:n sopivien
automaattimetrojohtajien mielestä.
Älkää muuttako metroradan varrelle, vaan mieluummin pois,
jos jo asutte. Autatte metrojohtajia vähentämään metroliikennettä kuten he
toivovat ja säästätte oman henkenne sitten kun se katastrofi tulee.
Veli Hopea
Joku voisi tehdä tutkimuksen, montako miljardia kansan rahoja on eri hallinnonaloilla menetetty, koska asioita tekevät sopivat eikä pätevät.
VastaaPoistaTuossa eilisestä Maikkarin uutisjutusta pa vähän muustakin. http://helsinginmetro.posterous.com/mita-tapahtui
VastaaPoista